​اطلاعیه مهم در مورد تطبیق دروس و واحدها برای دانشجویان فیزیک ورودی 93 و ماقبل

کلیه دانشجویان فیزیک (در سه گرایش اتمی و مولکولی، حالت جامد و هسته ای) ورودی 93 و ماقبل که تا کنون کمتر از 120 واحد درسی را گذرانیده اند، باید دروس خود را با سرفصل جدید مصوبه 94/03/17 و بازنگری مورخ 94/10/27 شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تطبیق واحد نمایند.


کلیه دانشجویان فیزیک که تا ابتدای نیمسال اول 96-95 موفق به گذراندن 120 واحد یا بیشتر شده اند می توانند طبق مصوبه ی قدیمی فارغ التحصیل شوند.
کلیه دانشجویان فیزیک که تا ابتدای نیمسال اول 96-95 کمتر از 120 واحد گذارنیده اند، باید ابتدا دروس خود را طبق مصوبه جدید تطبیق واحد نموده و سپس اقدام به انتخاب واحد نمایند. شیوه ی تطبیق واحد، در زیر توضیح داده شده است و برای اطلاعات کامل تر لطفا به اساتید راهنما که در جدول زیر آورده شده است مراجعه فرمایید.

نحوه ی انجام تطبیق دروس و واحدها:
  1. کلیه دروس مصوبه قدیمی که تا ابتدای نیمسال اول 96-95، با هر تعداد واحد گذرانیده باشید، با همان تعداد واحد مورد قبول است.
  2. کلیه دروس عمومی که طبق مصوبه قدیمی گذرانیده اید را با جدول1 مصوبه جدید مقایسه نموده و در صورت کمبود، تا قبل از فارغ التحصیلی، نسبت به اخذ آن اقدام فرمایید. قبل از فراغت از تحصیل، باید جمعا 22 واحد از جدول1 مصوبه ی جدید را اخذ و بگذرانید.
  3. کلیه دروس پایه که طبق مصوبه قدیمی گذرانیده اید را با جدول2 مصوبه جدید مقایسه نموده (طبق جدول تطبیق واحد زیر) و در صورت کمبود، تا قبل از فارغ التحصیلی، نسبت به اخذ آن درس اقدام فرمایید. قبل از فراغت از تحصیل، باید عنوان تمام دروس جدول2 مصوبه جدید را اخذ و بگذرانید. یک واحد مازاد (تطبیق از 4 واحدی مصوبه قدیمی به 3 واحدی مصوبه جدید) واحدهای هر یک از دروس ریاضی عمومی1 و 2، فیزیک پایه1 و 2 و 3 و فیزیک جدید را در صورت گذراندن، حداکثر جمعا به تعداد 6 واحد به بخش واحدهای دروس اختیاری انتقال دهید.
  4. کلیه دروس تخصصی الزامی و تخصصی اختیاری که طبق مصوبه قدیمی گذرانیده اید را با جدول3 مصوبه جدید مقایسه نموده (طبق جدول تطبیق واحد زیر) و در صورت کمبود، تا قبل از فارغ التحصیلی، نسبت به اخذ آن درس اقدام فرمایید. قبل از فراغت از تحصیل، باید عنوان تمام دروس جدول3 مصوبه جدید را اخذ و بگذرانید. یک واحد مازاد (تطبیق از 4 واحدی مصوبه قدیمی به 3 واحدی مصوبه جدید) واحدهای هر یک از دروس ترمودینامیک و مکانیک آماری، الکترومغناطیس1 و 2 و مکانیک کوانتمی 1 و 2 را در صورت گذراندن، حداکثر جمعا به تعداد 5 واحد به بخش واحدهای دروس اختیاری انتقال دهید.
  5. کلیه دروسی که از جداول دروس تخصصی انتخابی (غیر از فیزیک حالت جامد1، فیزیک هسته ای1، اخترفیزیک، مکانیک آماری) و دروس گرایشی و دروس اختیاری مصوبه ی قدیمی گذرانیده شده باشند، با همان تعداد واحد مورد قبول بوده و در مصوبه ی جدید، جزو دروس اختیاری محسوب می گردند.
  6. در نهایت، دانشجو باید22 واحد عمومی، 35 واحد پایه، 46 واحد الزامی و 33 واحد اختیاری (جمعا 136 واحد) را اخذ و بگذراند تا فارغ التحصیل گردد.
 
جدول تطبیق دروس و واحدها:
دانشجویانی که طبق مصوبه قدیمی موفق به گذراندن درس پایه، تخصصی الزامی و تخصصی اختیاری شده اند، طبق جدول زیر با دروس جدول2 و جدول3 مصوبه جدید تطبیق واحد می گردند: